12. juni 2008

Bøker fra gulv til tak ...



"Mitt (vårt) bibliotek er dekket av bøker fra gulv til tak, og det er høyt under taket. Bøkene står tett i tett i sine hyller, ja så tett at det hender at når jeg skal sette en bok inn igjen på plassen sin etter endt bruk, så må jeg bruke ganske lang tid før jeg får presset den inn igjen, noe som den boka, og de to på sidene av den, ikke har godt av, ja det hender jeg må gi det opp, og erstatte den boka jeg nettopp har lest, med en annen og tynnere, men i den samme kategori og med forfatternavn på den samme bokstav. Den nye tar jeg fra vinduskarmene, eller et bord, og idet siste også fra en stol som midlertidig er tatt i bruk som oppstablingsplass for bøker."

Dag Solstad om biblioteket sitt, i DETTE innlegget i Flimrebloggen. Opprinnelig hentet fra Solstads artikkel om ytringsfrihet i siste nummer av Samtiden, hvis jeg har forstått det riktig. Bildet er fra mitt eget bibliotek.

1 kommentar:

Aina Basso sa...

Du har forstått det riktig.
Og no har eg også fått ein massiv bokvegg på plass. Det er så utruleg koseleg!