30. august 2008

Ti bud om litteratur









Med Klassekampen i dag fulgte en reklame for Epp - Bokklubben for ny litteratur. "Bli med i en helt NY bokklubb som tar litteratur på alvor!" Ikke noe dårlig formål for en bokklubb, må jeg si. Bokklubben Epp (etter Axel Jensens roman med samme navn) skal tilby det beste som utgis av norsk og internasjonal litteratur - uavhengig av forfatterens tidligere salgstall. Jeg vet ikke helt, jeg vurderer saken. Om jeg skal melde meg inn, altså. Jeg er ikke veldig glad i bokklubber; dette å skulle huske å avbestille og alt det der. Derimot fikk jeg kanskje litt sans for bokklubben Epps ti bud:

Du skal lese forfattere som har noe på hjertet.

Du skal bli overrasket av bøker.

Du skal holde leselyset hellig.

Du skal ikke begjære din nestes bøker, men finne dine egne.

Du skal være kompromissløs i bokvalget.

Du skal lese bøker i alle sjangere (med mindre dine sjangerfordommer viser seg å stemme).

Du skal elske og hate litteratur.

Du skal hedre din mors og din fars bokhylle - eller kaste den på dynga.

Du skal aldri bruke adjektiver om bøker uten å mene det (med mindre det er et forbløffende talentfullt, dypt rystende verk).

Du skal ikke bryte medlemskapet.


PS Da jeg skrev av disse budene, skrev jeg først "leselyst" i det tredje budet: "Du skal holde leselyst hellig." Men det står faktisk "leselyset". Jeg ville heller hatt: "Du skal holde leselysten hellig." Og det siste budet, om at man ikke skal bryte medlemskapet, er litt på kanten. Det handler ikke om litteratur, men om salg.

PPS Illustrasjonen har ikke noe med innholdet i innlegget å gjøre, bortsett fra at jeg satt ved dette hagebordet da jeg leste Klassekampen, og så syntes jeg det ble et fint lite stilleben med det nedfalne eplet og tekoppen.

2 kommentarer:

Aina Basso sa...

Fine bod!
Sjølv likte eg faktisk best akkurat det med leselyset. Det er ein kjepphest eg har, å lese på senga, og eg tolka det i den retning :)

Anonym sa...

Hvem bør man skrifte til om man bryter det siste budet? Jeg meldte meg akkurat ut av en av de tre bokklubbene jeg er med i, swiden jeg så på oversikten at jeg hadde avbestilt samtlige bøker der det siste året. de andre to er jeg fremdeles med i.

Mishka