10. oktober 2008

Bøker som kommer





Jeg har av og til her i bloggen skrevet om bøker som kommer til meg; bøker jeg plutselig oppdager i mine egne hyller (og som kanskje har stått der noen tiår), bøker som fanger blikket eller billedlig talt faller meg i hånden på biblioteket, i bokhandelen eller i antikvariater. Og jeg er visst ikke alene om å ha det sånn:

«Mange som lever halvt i bøkenes verden, vil ha opplevd hvordan bestemte bøker til tider nesten selv finner frem til en. Slik kan det i hvert fall virke, når man for eksempel plutselig ser en bok som har stått foran øynene på en i mange år helt ubemerket, som om boken selv har mobilisert all sin kraft til et første budskap: les meg, akkurat nå er det meg du leter etter uten å vite det! Så trekker man kanskje boken ut av hyllen og begynner å bla litt distré, inntil det går opp for en at boken faktisk hadde rett, underet er igjen skjedd: gamle ord åpner for ny bevissthet, et av livets høydepunkt for en bokelsker.»

Brita Pollan
Forfatternes litteraturhistorie (Gyldendal 1981), bind 3, "Charles Kent: En glemt forfatter".

Ingen kommentarer: