29. oktober 2008

Nytt ord






Da den tyske forbundskansleren Angela Merkel var i Norge i april i år, vakte hun en viss oppmerksomhet med denne utringningen. Får håpe Jens ikke ble altfor distrahert av hennes sjenerøse fremvisning av kavalergangen.



Dette innlegget har egentlig ikke noe med innlegget under å gjøre, men siden vi likevel snakker om kvinner ... I et tidligere innlegg som finnes HER, forundret jeg meg litt over dette at jeg av og til støter på ord jeg aldri har hørt før, norske ord som er helt nye for meg, men som alle andre later til å kjenne. Men forleden opplevde jeg det motsatte - en venninne (som er filolog) spurte om jeg kjente ordet kavalergangen. Klart jeg gjør - både på den ene og den andre måten, sa jeg. Et ukjent ord for henne, inntil nå ganske nylig. Så jeg er med andre ord ikke alene om å støte på ord jeg aldri har hørt før.
Jeg har for øvrig inntrykk av at dette ordet langt på vei er erstattet av kløft i våre dager.

5 kommentarer:

Unknown sa...

"Kløft", ja. Men denne kavalergangen var aldeles ny for meg. Og tror neppe det er et ord jeg vil ta inn i mitt vokabular.

Sesselja sa...

Men er det norsk? Jeg ble nemlig så nysgjerrige at jeg måtte google det, og ser at det stort sett er brukt på danske nettsider. Men likevel: artig med nye ord!

Jørn Roeim sa...

cox: Det er sikkert et ord man klarer seg bra uten, men greit å kjenne til, vel?
sesselja: Ser ut som du kan ha rett i at det kanskje er dansk. Jeg finner det ikke i norske ordbøker, men derimot i danske. Men helt ukjent på norsk er det altså ikke.

IHa sa...

Flott ord ,som jeg ikke kjennte.Skal huske det, Jag samlar på sånna.

IHa sa...

Flott ord!Kjennte det ikke,men nå kan jeg det. jag samlar på sånna.