21. mars 2009

Årets første hagedag







Jeg har aldri hatt noe spesielt forhold til våren, men nå begynner jeg å nyte den allerede fra dagene begynner å bli merkbart lengre i slutten av januar. Denne uken har jeg nytt intens sol og takdrypp i naturskjønn ensomhet i det lille røde huset i skogen, og i dag var det tid for den første hagedagen her hjemme i det store røde huset i byen. Lunsjen ble inntatt i sola på uterommet, og det slo meg plutselig hvor malplassert snøfreseren var der den sto, med løkplantene på vei opp i bedet ved siden av. Det er jo ikke mer enn en uke eller to siden den sto i snøen! Nå er den på plass i boden, jeg har raket løv og feid noen steinheller og vært rundt i hagen og beskjært både det ene og det andre med motorsaga. Akkurat nå er det en lett absurd blanding av bart og snødekt, av hvitt og grønt. Mange planter ser ut til å ha fått hard medfart av snømengdene, men vi får nå se etter hvert. Og nå er det mye å se frem til.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har i overkant av en meter snø i hagen. Jeg merket meg at du har en liten rød stue. Det har vi også. En times ridetur fra stallen ligger en liten inngjerdet tømmerkoje med stall. Det er et godt sted å være. Det er ikke strøm der så jeg kan jobbe så lenge batteriet i laptopen holder.