22. februar 2010

Aftenposten i dag

To ting i Aftenpostens kulturdel fanget min spesielle interesse i dag; dagens kronikk om ord, "Ordløse og maktesløse", som du finner i nettutgaven HER, og så en helside om Halfdans bokhus i Kroken i Drangedal, der en bokglad smed og familien hans har fylt et gammelt samvirkelag med 2,3 hyllekilometer med bøker. Bøkene har enhetspriser på 10, 30 og 50 kroner, og det hele er så velordnet at man aldri har sett maken. Butikken er absolutt ikke på nett og sender heller ikke i posten, så du må pent finne frem til Kjosen selv. Og det er akkurat så avsides og bortgjemt som det høres ut (men dog ikke så forferdelig langt fra E18 hvis du først skal nedover mot Sørlandet). Fra min hjemby Porsgrunn er det bare en liten times kjøring. Jeg var hos Halfdan for et par år siden og kjøpte en hel pappeske med bøker. Husker jeg ikke feil, kommer boken jeg leser nå, Klimas Kjærlighet og søppel, derfra. Skulle du ha et påtrengende behov for et smijernsrekkverk med rådyr og elg, kan smeden Halfdan ordne det også. Halfdans bokhus er antagelig landets mest ujålete, rikholdige og velordnede bruktbokbutikk.

2 kommentarer:

Unknown sa...

En imponerende ildsjel, denne Halfdan!

Unknown sa...

PS. Bare synd at det er vanskelig for meg å reise til Kjosen uten bil!
Jeg får prøve å overbevise en kamerat om at det er turen verdt.