25. juli 2012

Hjelp til litterær quiz

(Se innlegget nedenfor.) Foreløpig er det bare nr. 3 som er gjettet, om enn på kryptisk vis. I kommentarene har jeg gitt følgende hint: nr 4 er ikke en jente, og 6 og 10 er norske forfattere (det sier seg selv at 4 også er en norsk forfatter). Ellers kan jeg si at det er like mange norske som utenlandske forfattere, og at tre av de utenlandske forfatterne er nobelprisvinnere. Én norsk forfatter og én utenlandsk er kvinner. Syv av forfatterne er nålevende. Av de døde forfatterne er det to norske.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Vi trenger simpelthen flere hint, Jørn !

Jørn Roeim sa...

4 burde være lett, synes jeg. Mannlig forfatter, oppvokst på Veitvet? Come on.
Ellers kan jeg si at de avdøde forfatterne er 3, 6 og 8. 3 er for så vidt gjettet, det er "Mesteren og Margarita" av Michail Bulgakov. De andre avdøde forfatterne, som er norske, er 6 og 8. En av disse var en kjent forbryter, den andre var en nokså selvbevisst type, slik førstesetningen antyder. Det er snakk om hans gjennombruddsroman, som vakte stor oppsikt.
Vi har nå fire utenlandske forfattere igjen som ikke er "avslørt", og tre av disse er nobelprisvinnere. En av disse er en kvinne.

Odette de Crécy sa...

Av disse har jeg lest nr 3 ( som jeg klarte å gjette) nr. 6, som jeg burde ha tatt siden jeg skrev en oppgave om den på gymnaset for lenge siden.
Ellers har jeg faktisk lest både 7,9 og 10.
En svært bra quiz!

Jørn Roeim sa...

Takk for hyggelig kommentar. Fint at du var med.