22. januar 2013

Lesingens fysikk







Hos meg går det fortsatt bare i papir.







En bog er jo ikke bare en bunke papir, som er hæftet sammen og bundet i blødt eller hårdt cover. En bog er det fysiske bevis på en læseoplevelse, som altid har foregået et bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Måske bærer bogen præg af at have været med på den første interrailtur, måske vidner rødvinspletterne på siderne om en ganske særlig aften i denne bogs univers. Der kan også være et navn skrevet med sirlig skråskrift på første side, som fortæller, at bogen tidligere har tilhørt en anden ejermand, eller der kan være små noter i marginen eller en seddel, man har skrevet for år tilbage. Sorry, iPad, det kommer du aldrig til på samme måde.

OBS Dette er egentlig ikke et innlegg i debatten papir kontra skjerm. Jeg synes nemlig at denne debatten er altfor polarisert. Selv holder jeg fortsatt igjen når det gjelder skjerm, men er nokså overbevist om at de to mediene kommer til å leve i et harmonisk parforhold i fremtiden. Det ene utelukker ikke det andre.
Sitatet er hentet fra DETTE blogginnlegget.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Følelsen av å reise rundt med lett veske, skuldrene som ikke lenger verker, å vite at alt alltid finnes på ett sted, å aldri behøve å spørre om det finnes nattbordslampe når man overnatter hos venner, å kunne finne fram igjen til et fint sitat i boken - fordi hvis man husker et eneste lite ord, kan man søke på det. Sorry, Papirbok, det kommer du aldrig til på samme måde ;) ;)

Jørn Roeim sa...

Takk for interessante argumenter for lesebrett. Det med søkefunksjon er veldig interessant for meg som er opptatt av sitater. Nå merker jeg riktig nok av med blyant, men å søke går nok uansett mye raskere enn å bla. Og som tidligere sagt - jeg tror lesing på papir og på skjerm kommer til å eksistere side om side i fremtiden.

Unknown sa...

Har nok litt med alder og livsstil å gjøre. Jeg trives med bøker i stua, og E-boka kan ikke erstatte de gamle gode papirbøkene. - Men ser det praktiske ved de digitale bøkene, hvis man er ofte på reiser. Og for studenter må det være ideellt !