26. januar 2017

Odyssevs

For noen innlegg siden hadde jeg en lenke til et intervju i Aftenposten med Henning Hagerup. Han forteller blant annet hvor mye litteraturen har betydd for ham i vanskelige perioder (og dem har han visst hatt sin rikelige andel av). Om hva han har lest, sier han: "I perioder hvor jeg har vært forferdelig deprimert, har jeg hatt stort utbytte av å lese Karen Blixens fortellinger, jeg setter henne kolossalt høyt. Jeg har fått overveldende mye ut av å lese Homer, Sapfo, Catullus, Shelley, Keats, Platon, Emily Dickinson og Thomas Mann. Og selvfølgelig forfattere som Dante, Shakespeare, Cervantes og Milton, fire av mine aller største yndlinger." 
En slik liste vil selvsagt være høyst individuell. Selv om dette er kjente navn for meg, er det bare et fåtall jeg har lest. Karen Blixen setter jeg også høyt, nå fikk jeg lyst til å lese henne igjen. Thomas Mann liker jeg også. Men det var de tre gamlingene Homer, Sapfo og Catullus som fanget min interesse. Denne typen klassisk litteratur har jeg lest svært lite av. Nå har jeg bestemt meg for å lese Odysseen av Homer. Jeg har prøvd på den noen ganger, men aldri fått den til. Nå tror jeg at jeg kan få noe ut av den. DENNE Wikipedia-artikkelen kan være et greit utgangspunkt

 

Ingen kommentarer: