26. juni 2021

Skrivesaker

 

Alt jeg arbeider med som forfatter, oversetter og manusvasker, foregår selvsagt digitalt, på skjerm, ved hjelp av titusener av tastetrykk. Men samtidig skriver jeg for hånd, også når jeg jobber, i form av notater etc. Dessuten er jeg en ivrig kryssordløser og selv kryssordforfatter. Det blir mye skriving, og dermed et forhold til skriveredskaper. Jeg er nødt til alltid å ha blyant og papir tilgjengelig, når jeg er ute, har jeg alltid en notatbok og blyant i lomma. Som Kafka sier det i dagbøkene: "Uansvarlig å reise, ja selv å leve, uten å gjøre notater".

Nederst på bildet en Penol trykkblyant (0,5 B), som jeg bruker i det daglige. Jeg har flere titalls av dem, som ligger på til dels faste plasser i forskjellige rom. Jeg vil ikke måtte gå huset rundt for å finne en blyant. Og jeg passer på at de er godt ladet med bly hele tiden.

Over den en Palomino Blackwing, som jeg bruker til tegning (i den grad jeg får tegnet noe for tiden), den er herlig myk og fin, det gir en helt spesiell opplevelse bare å føre den over papiret.

Helt øverst en nyanskaffelse - en klassisk Kaweco Sport, ikonisk siden lanseringen i 1911, det tyske firmaet grunnlagt i 1883. Også den gir en nærmest sensuell følelse når splitten glir over papiret, ypperlig både til å skrive og tegne med. 

Ting som dette gir et skrivende menneske glede og nytelse i tillegg til nytteverdien.

Ingen kommentarer: