12. januar 2008

Konsekvenser av å lese en bok.





Lesing gjør noe med oss. Det er sikkert gjort vitenskapelige undersøkelser om det, men min innfallsvinkel her og nå er personlig og konkret og går på hva virkningene har vært av å lese Aasne Linnestås Krakow. Lesingen av denne boka (listen er neppe komplett):

Ga meg en leseopplevelse som kommer til å sitte i lenge.

Gjorde meg trist da jeg måtte levere boka tilbake til biblioteket (med andre ord kommer jeg sannsynligvis snart til å ha Linnestås bøker i mine egne hyller).

Vakte minner fra den gangen tidlig i 1970-årene, dvs. i jernteppets og murens tid, da jeg selv var i Polen og Øst-Tyskland.

Vakte minner fra den gangen jeg besøkte konsentrasjonsleiren Sachenhausen.

Ga meg lyst (skjønt lyst er nesten feil ord i denne sammenhengen) til å se Auschwitz med egne øyne fordi den mer enn noen annen konsentrasjonsleir representerer det den gjør i den nære europeiske historie (og dermed komme til Polen igjen.

Fikk meg til å lese en artikkel om Krakow i Dagbladets reisemagasin forrige lørdag med ekstra interesse.

Ga en venninne av meg, som er filolog for øvrig, og som snart skal til Krakow, lyst til å lese boka først.

Aktualiserte spørsmålet, her i bloggen, om hvorvidt norsk samtidslitteratur vender blikket inn mot granskogen eller ut mot verden (Europa).

Gjorde at jeg, som resultat av punktet over, bestemte meg for å lese Heidi Marie Kriznik og mer av Asne Linnestå.

Fikk meg til å bestille, fra amazon.co.uk, CD-en The Sounds of the Vanishing World med det polske bandet Kroke (som jeg har en CD av fra før, hvor de spiller sammen med Nigel Kennedy).

Fikk meg til å bestille, også fra amazon.co.uk, tre bøker med øst-europeisk litteratur (på engelsk) for å utsette meg for helt nye språklige og litterære impulser.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Humrer litt nå; Det var da voldsomt til konsekvenser!

Jørn Roeim sa...

Bøker kan forandre liv, cox. I alle grader og varianter.

Spectatia sa...

Den tanken har jeg vært inne på en stund også, å blogge om hva en bok kan sette igang, så jeg skjønner deg godt, jeg.