9. januar 2008

Leseglede.





Det er ikke bare det at jeg ikke ser fjernsyn, jeg leser ikke tabloidaviser heller. Da snakker jeg ikke om tabloid format, men om tabloid innhold. Hver lørdag er jeg likevel nødt til å kjøpe Dagbladet fordi det følger med Magasinet, som har en utmerket kryssord.
I lørdagens utgave av Dagbladet hadde Knut Nærum en kommentar hvor han proklamerer at hans nyttårsforsett for 2008 er å slutte å kjøpe bøker. Han får ikke lest dem han har. «Det er for mye leselyst og for lite lesing. Leselysten er ikke lenger sunn, den har krysset grensen og blitt til en kulturell bulimi.» Hele artikkelen finner du HER .
Vel, jeg tar ikke dette så alvorlig. Jeg tror rett og slett ikke på ham. Uansett spiller det ingen rolle om han mener det eller ikke, eller om det bare er noe han skriver for å være morsom. (Formodentlig det siste; det er jobben hans.)
Min leselyst er intakt, og det samme er min boklyst. Har du lest alle disse? er et vanlig spørsmål når folk kommer hjem til meg. Selvfølgelig har jeg ikke det, sier jeg da, men jeg har et forhold til alle bøkene mine. Det er ikke alle som skjønner det. Heller ikke Nærum, tydeligvis.
Jeg ser frem til alle bøkene jeg skal lese og kjøpe i 2008. Noen av dem vet jeg om, mange andre vet jeg ikke om ennå. Men det jeg i hvert fall vet, er at det er mange gleder som venter.
Et av mine forsetter for dette året, inspirert av leselistene på andre blogger, er nettopp å føre lister - over hva jeg leser og har lest, og kanskje også hva jeg har tenkt å lese.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har egentlig lyst til å lese flere bøker enn jeg rekker. Sånn er det bare. For mange bøker i forhold til tid. På den annen side, jeg ser på det som en god ting. Å skulle slippe opp for bøker man har lyst til å lese, det må være det rene mareritt. Hm... Noe å blogge om?

Anonym sa...

Jeg kan for så vidt forstå Nærums holdning her, om den da er alvorlig ment. Det gir dårlig samvittighet, en guffen følelse, ikke å få lest alt man kjøper. Man kjøper jo av glede, av lyst, av entusiasme, og så blir bøkene stående der ... Ikke bra.
Selv er jeg dog blitt flinkere til én ting: å legge vekk en bok jeg ikke liker. Før bare måtte jeg tyne meg igjennom, uansett. Det er nemlig en av leserens rettigheter: ikke å lese ferdig en påbegynt bok.
Tilståelse: Jeg la vekk "Trolldomsfjellet" da jeg kom til side 290 av de 720 eller hva det er. Orket ikke mer. Life is too short. Du verden så kjedelig. La vekk Colm Toibins "The Master" også. Ubegripelig kjedelig.

Anonym sa...

Og jeg kan forstå bloom! Hvorfor skal man på død & liv presse seg til å fullføre lesningen av en bok som bare er kjedelig.
Men jeg synes ofte det er merkelig hvordan en bok (som jeg tidligere har lagt vekk) plutselig en dag treffer deg midt i mellomgulvet mange år senere!

Mads sa...

Dersom ein har fleire bøker enn ein får lest er det jo eit luksusproblem. Ein treng jo berre å lese dei ein likar best. Eg ser for meg noko eg las om Stanley Kubrick: han sat i eit rom med ein bunke bøker, las eit par sider, kasta boka vekk og tok ei ny, gong etter gong. Brått kom det ikkje lenger lydar frå rommet. Kubrick var komen til The Shining.

Men for dei som har for mange bøker er vel gjerne Bookcrossing svaret?

Når det gjeld å føre lister tykkjer eg det er nyttig, men på papir eller på nett? Eg tenkte tanken nyleg og hugsa då på nettstaden Allconsuming, der ein nettopp mellom anna kan føre lister over det ein har lest, les og skal lesa. Her har eg no ført logg i nokre månader, og fordelen med det er at ein kan få tips basert på kombinasjonen av eige data og data frå andre brukarar. (Leselista produserer også ein RSS-feed som ein til dømes kan dele på blogg o.l.)

Gode lesetips fekk eg også då eg tasta inn nokre av favorittbøkene mine i Facebook sin iRead-applikasjon, men den eksisterer tydelegvis ikkje som sjølvstendig nettside, så eg trur eg må bli på den første plattforma.

Librarything ser også interessant ut, men den har eg ikkje sett skikkeleg på enno.