23. januar 2008

Leserapport.






Sist jeg var på biblioteket, bestilte jeg Krizniks siste bok, Borte en vinter, og i går var jeg og hentet den. Samtidig tok jeg med meg Merethe Lindstrøms nye novellesamling Gjestene, som er nominert til Nordisk Råds litteraturpris. Kriznik er nominert til P2-lytternes romanpris. Disse nominasjonene spiller for så vidt mindre rolle for mine valg. Det dreier seg mer om at jeg har lest om disse bøkene i andre blogger, samtidig som jeg har som et mer eller mindre bevisst prosjekt å bli bedre kjent med norsk samtidslitteratur.
Dermed sitter jeg nå med tre aktive og aktuelle norske samtidsforfattere, nemlig Aasne Linnestå, Heidi Marie Kriznik og Merethe Lindstrøm. Av Linnestå har jeg nettopp lest hennes siste roman, Krakow, og holder nå på med den foregående, Utland. Kriznik og Lindstrøm er foreløpig ukjente. Kriznik har bare én bok bak seg fra før, mens Lindstrøms bok er den tolvte i rekken. Jeg har ikke lest noe av dem, bortsett fra at jeg leste den første novellen i Gjestene i går kveld.
Planen er nå å lese ferdig Linnestå, deretter Lindstrøm, og så Kriznik. For jeg tror det er litt dumt å lese alle tre på en gang. Samtidig innbiller jeg meg at disse bøkene har noen likhetspunkter, som jeg vil komme tilbake til.

2 kommentarer:

Anonym sa...

God plan! :-) Jeg er spent på å høre dine synspunkter sånn etterhvert.

Sesselja sa...

Jeg leste anmeldelsen av "Borte en vinter" i Morgenbladet forrige uke, og ble ganske fristet til å ta en titt på den selv. Foreløpig har jeg et par bunker som ligger i kø, så jeg tror kanskje jeg venter til jeg får din anmeldelse også.

Kriznik holder forresten en forelesning på Litteraturhuset om et par uker: http://www.litteraturhuset.no/program/2008/02/risikofritt.html
Jeg er fristet til å gå.