7. april 2008

Et illustrerende innlegg

De to siste innleggene mine har vært uten illustrasjon. Det er tilfeldig, eller kanskje ikke. Til lørdagsrapporten hadde jeg egentlig tatt bilde av vaskebøtta, men rakk ikke å legge det inn på PC-en.

Men tilfeldig? Kanskje ikke, jfr. hva jeg tidligere har sagt om tilfeldigheter. Jeg kjenner nemlig at DETTE innlegget på Flimre-bloggen satte i gang en prosess hos meg. Jeg har aldri oppfattet Ainas blogg som kjedelig, og jeg leser ikke blogginnlegg, hverken der eller andre steder, først og fremst på grunn av illustrasjonene. Og siden jeg nå tror på dette med synkronitet - en annen blogg jeg ganske nylig oppdaget, er dominikanerpater Arnfinn Harams personlige blogg. Den er uten illustrasjoner, og en av de personlige bloggene jeg leser flittigst. En av grunnene til at jeg leser denne, er selvfølgelig at jeg selv er katolikk og dessuten «utlært» nettopp hos dominikanerne i Neuberggaten. Men Harams blogg er også god og velskrevet, og når han tar oss med på togturene sine mellom Oslo og Roma, er det nesten som å være der selv. Men den er altså uten bilder, denne bloggen.

The Boring Store er en annen blogg jeg ble oppmerksom på i dag faktisk. Den har illustrasjoner, riktignok, men teksten dominerer så absolutt, og den hører også til de ekstremt velskrevne. Er det ikke deilig med bloggere som virkelig kan skrive? Det synes jeg. Og det er mange som kan det, for all del.

Men tilbake til illustrasjonene. Jeg har alltid tenkt at alle innlegg må bloggen min må ha en illustrasjon. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Jeg har lyst til å eksperimentere litt med å ikke ha det. Og kanskje jobbe mer med ordene.

3 kommentarer:

Aina Basso sa...

Til orientering:
Eg har også lese blogginnlegga dine som er utan illustrasjonar. Det er heller lengde/ tematikk enn illustrasjon/ ikkje som avgjer om eg les eit heilt blogginnlegg eller ikkje.

Annenstyrmann Peder Jensen sa...

Heisann.
Apropos bilder og illustrasjoner; etter å ha lest bloggen din med ganske jeven mellomrom i noen månder, så synes jeg plutselig det var noe kjent med ansiktet ditt på noen av bildene du la ut. Jeg fant da ut at det var du som hadde skrevet
den lille sitatboka som heter "Bokelskere går aldri til sengs alene", en bok jeg har hatt masse glede av, siden jeg fikk den til jul i fjor! Det har jeg også hatt av å lese mange av innleggene dine her.

Jørn Roeim sa...

aina: Da har vi et nokså samstemmende syn på det med illustrasjoner.

jensen: Takk for hyggelig tilbakemelding både på bok og blogg.